Reiselivsbransjen d?rligst p? kundeorientering

En ny unders?kelse gjennomf?rt av SAS Institute viser at kunder forventer at bedrifter kjenner deres individuelle preferanser og behov. Reiselivskunder er imidlertid den kundegruppen som er minst forn?yd med kundekommunikasjonen.
Hele 60 prosent svarer at de forventer at bedrifter kjenner til deres preferanser og individuelle behov n?r det kommuniseres med dem. Unders?kelsen viser at yngre mennesker (<30 ?r) stiller st?rre krav til kundeinnsikt (66 % forventer individuell innsikt). Det samme gjelder for mennesker med h?yere inntekt (67%). Det er store ulikheter mellom bransjer n?r det kommer til kundeinnsikt (til tross for at alle har tilgang til kundedata som transaksjoner, kundekort og webanalyser). Reiselivskunder er de som er minst forn?yd med kundekommunikasjonen.

?Disse tallene underbygger det vi lenge har sett i Norge. Det at reiselivsn?ringen ikke forst?r kundene sine godt nok er ganske oppsiktsvekkende. Tenk s? mye
kundedata disse akt?rene sitter p??, sier salgsdirekt?r Stig Sjursen i SAS
Institute.
Kundeinnsikt er vinn-vinn
?Kundeinnsikt er en vinn-vinn situasjon. For bedriften gir innsikt et langt bedre beslutningsgrunnlag i markedsf?ringsarbeidet, og for kunden er det selvsagt fint ? f? skreddersydde tilbud som man setter pris p?. Disse gjensidige gevinstene forutsetter selvsagt at man behandler kundedata p? en sikker og
fortrolig m?te?, sier Sjursen.
For ytterligere informasjon
Wenche Nielsen, markedsdirekt?r, E: [email protected], T: + 47
47 27 30 66
Stig Sjursen, salgsdirekt?r i SAS Institute, E: [email protected], T: +47 97 52
63 08

SAS Institute er verdens st?rste privateide IT-selskap med over 11.000 ansatte og 50.000 kunder i 126 land. SAS er verdensledende leverand?r av Business Intelligence og Analytics-l?sninger.

Siden 1976 har selskapet gitt kundene muligheten til ? ta riktige beslutninger raskere. Avanserte statistikk- og analysemetoder i brukervennlige applikasjoner hjelper virksomhetene med ? avdekke nye sammenhenger og se nye forretningsmessige muligheter.

Authors
Top